Tadeusz Kantor

Data urodzenia: 1915
Data śmierci: 1990

Życiorys

Malarz, grafik, scenograf, reżyser.

Wykształcony w Krakowie, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

W latach 1942-1944 reżyser eksperymentalnego teatru podziemnego w Krakowie. Oficer francuskiej Legii Honorowej.

Po wojnie współzałożyciel Grupy Plastyków Nowoczesnych oraz twórca awangardowego teatru Cricot 2. Ważniejsze realizacje sceniczne: “Mątwa” (1956), “W małym dworku” (1961), “Wariat i zakonnica” (1963), “Kurka wodna” (1967), “Umarła klasa” (1975), “Wielopole, Wielopole (1980)”, “Dziś są moje urodziny” (1990, premiera pośmiertna). Autor pierwszych polskich happeningów: “Cricotage” (1965), “List” (1967), “Panoramiczny happening morski” (1967), “Lekcja anatomii wg Rembrandta”.

W twórczości plastycznej uprawiał malarstwo metaforyczne, taszyzm, dripping (lanie farby), malarstwo akcji, ruchu, eksperymentował w dziedzinie aranżowania przestrzeni i wykorzystania przedmiotów codziennego użytku.

Wybrane prace: Praczka (1946), Portret T. Brzozowskiego (1946), Piekarze (1947), Człowiek z parasolem (1949), Przestrzeń otwarta (1953), Kompozycje (1956-1963), Peinture (1958-1964), Dwie postacie (1957), cykle Torby przemysłowe (1964), Ambalaże (1964-1975): Infantka wedle Velázqueza (1966-1970), Ambalaż Hołdu Pruskiego wedle Matejki (1975), Parasole – ambalaże poetyckie (1965-1975), Postać odwrócona (1971), Postać i pejzaż (1986), Człowiek za stołem (1990), cykl Dalej już nic (1986-1990), Klęska wrześniowa (1990).